A cikk tartalma zanzásítva:
Röviden és tömören: Digitalizáció = Hatékonyságnövekedés!
Mit jelet ez? Hozok példákat.
1.) Digitalizálod és elkezded vállalkozásodon belüli feladatokat vezetni egy szoftverben. Ilyenkor azt kell, hogy tapasztald, hogy egyre kevesebb az elfelejtett, későn elvégzett feladat. Valamint mindig tisztán látod, ki, mit csinál, hol vannak elakadások, így nem kell feleslegesen levelezned vagy meetingelned kollégáiddal. Csak ott kell beavatkozni, ahol szükség van rá!
Te hány órát meetingelsz egy hónapban vagy kutatsz információk után leveleidben?
2.) Átláthatóvá varázsolod értékesítésed. Egy jól felépített digitális rendszer, például egy CRM rendszer, elősegíti, hogy soha ne felejts el egy érdeklődőt időben felkeresni, időben utánkövetni. Ha rendszert viszel az értékesítésbe és segítségül hívsz egy digitális megoldást (pl. szoftver), akkor garantáltan akár 20%-al nőhet az értékesítésed hatékonysága!
Milyen gyorsan kezeled le a beérkező érdeklődéseket? (Remélem nem napokról van szó)
Mindig felhívod a leendő ügyfelet akkor, amikor megígérted, hogy jelentkezni fogsz?
Beállítasz értesítést magadnak, ha egy későbbi dátumot jelölt meg az érdeklődő annak, hogy mikor esedékes a projekt?
A kiadott ajánlataid utánköveted? A cégek nagy része ezt nem teszi meg, így tömve konkurenciái zsebét!
Mi az a digitalizáció?
A digitalizáció vállalkozásodban azt kell, hogy jelentse, hogy valamilyen hatékonyságnövekedés keletkezik a bevezetett/felépített digitális rendszerek használata által.
Mire gondolok?
- Például megspórolsz napi 2 munkaórát – cégedben mennyit ér egy óra? Így számold ki (figyelem, ez egy nagyon durva kalkuláció csak!) Munkaóra (Ft) = Havi bevétel (Ft)/ Összes munkaóra (Nézd meg hányan dolgoztok a cégben, összesen havi hány órát)
- Nő értékesítésed hatékonysága – Mennyit jelentene 20%-al jobb lezárási arány?
- Projektjeid időben, stressz mentesen elkészülnek – boldogabb munkavállaló, elégedett ügyfél –> ideális lenne, ugye?
A digitalizáció azt a célt szolgálja, hogy a digitális vívmányokat (szoftverek, technológiák stb.) a céged szolgálatába állítsd, és ezzel bevételt növelj, költséget csökkents, hatékonyságot optimalizálj, ügyfélélményt javíts és versenyelőnyre tegyél szert versenytársaival szemben.
„A digitalizáció eredménye magasabb folyamathatékonyság, alacsonyabb tranzakciós költségek és jobb kontroll.”
Mi a digitalizáció előnye? Milyen hatással van cégedre?
Szokták mondani, hogy a digitalizáció a jövő. Én ezzel nem értek egyet, hiszen a digitalizáció már bőven a jelen. Aki nem cselekszik azonnal, az lemarad és megengedi azt a luxust, hogy versenytársai előbb tegyenek szert azokra az előnyökre, amikre a digitalizáció által szert tehetünk.
Nézzük, mik azok az előnyök, amivel a digitalizáció jár:
- Céged működésének hatékonyságának növelése
- Kevesebb emberi hiba
- Alacsonyabb működési költségek
- Biztonságosabb adattárolás a felhőben
- Lehetővé teszi az adatelemzést
A fent felsoroltak a legjelentősebb előnyök, de természetesen rengeteg más pozitív hozadéka van, ha elkezdjük cégünkbe tudatosan beengedni a digitalizációt.
A digitális technológiák bevezetésének köszönhetően a munkafolyamatok leegyszerűsödnek, és kevesebb az emberi hiba. A folyamatok cégedben egyszerűbben végrehajthatók, nagyobb kontroll alatt. Ennek a következménye az, hogy lehetővé válik a vállalkozások számára a működési költségek csökkentése (kevesebb munkaóra egyes feladatokra, munkavállaló áthelyezése olyan pozícióba, ami ténylegesen értéket teremt cégednek stb.)
Napjainkban a biztonság, az adatok felhasználásának mivolta és a könnyű elérhetőség a kulcsa, ha céges adatokról, iratokról és belső folyamatokról beszélünk. Nagyon sokáig az volt a szokás, hogy saját tárolóeszközökön (pl. számítógép, adathordózó eszköz, papír (!)) tároljuk céges dokumentumainkat.
Mára ez megváltozott, a nagy tech óriások (Google, Microsoft) nagy biztonságú, felhő alapú szolgáltatásokat nyújtanak, ami lehetővé teszi a gondtalan és pofon egyszerű céges adat, dokumentum menedzsmentet.
Végezetül pár szó az adatelemzésről. Eltudnád képzelni, hogy digitalizáció nélkül adatokat gyűjts és elemezz? Hát igen, én sem. Digitális eszközök, mint például a Google Analytics közel sem tudnánk olyan hatékonyan és optimális költségekkel elérni a potenciális vásárlókat és sokkal nehezebben ismernénk meg őket.
Digitális jelenlét és új kommunikációs csatornák – turbózzuk fel az értékesítést!
Az előző részben megvizsgáltuk, hogy miként hat cégedre a digitalizáció akkor, ha a jelenlegi folyamatokat optimalizáljuk vele. Ebben a részben arról lesz szó, hogy miként tud növekedési pályára állni céged és ez milyen felelősséggel jár számodra.
Digitális jelenlét
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a marketing és a kommunikáció minősége, majd mennyisége mennyire meghatározó egy vállalkozás életében. A digitális jelenlét ezen a területen a legszembetűnőbb és leglátványosabb.
A digitális jelenlét megtöbbszörözhető, ha egy vállalkozás jelen van Social Media felületeken, saját online felületeken (weboldal, blog). Sőt, vannak olyan vállalkozások, akik offline alig-alig megtalálhatók, de online hasítanak.
Digitális értékesítés és annak felelőssége
A digitális technológiák nem csak a digitális jelenlét lehetőségét adták meg vállalkozások számára, hanem új és egyszerűbb kommunikációs csatornákat adtak a vállalkozások kezébe.
Ma már nem csak a multik és nagy cégek kiváltsága, hogy tömegeket szólítanak meg és értéket adnak nekik vagy értékesítenek.
Soha nem látott lehetőség került a kezedbe ezzel, hogy növeld a bevételeid, maximalizáld a profitot és építsd a (leendő) vásárlók lojalitását és bizalmát.
DE, ezzel óriási felelősség is került a kezedbe. Csapatodnak és neked kötelességed karbantartani ezeket a csatornákat, értéket nyújtani rajta és stratégiát alkotni a felületek kihasználására, de ne feledd a minőség jobb, mint a mennyiség.
Fokozatosság elve itt is működik. Inkább legyen 2-3 nagyon jól kialakított csatornád, ahol megbízhatóan szállítod az új érdeklődőket, mintsem, hogy arra törekedj, hogy mindenhol ott legyél, de közben alacsony minőségben és bizonytalan érdeklődő szerző képességgel.
Példák a való életből
1.) 4-5 óra spórolás minden új projektnél. Egyik ügyfelünk arra panaszkodott, hogy rengeteg idő minden projektet újra és újra megtervezni, így sokszor el-el csúsznak a feladatokkal.
Mi volt a megoldás? Megvizsgáltuk a projektjeiket első lépésként. Majd készítettünk egy standardizált projekt sablont feladatokkal, felelősökkel, határidőkkel. Majd megkerestük a megfelelő szoftvert, ami segítségével ezt a sablont minden projektnél elő tudnak húzni, megadnak egy referencia dátumot, a rendszer pedig minden feladathoz automatikusan felelőst és cél dátumot rendel. Ami eddig 5 óra volt 1-1 projektnél, most 10 perc.
2.) Tiszta, világos lépések az értékesítésben és 2 perc alatt átlátható vállalkozás. Egyik ügyfelünk arra panaszkodott, hogy nem elég hatékony az értékesítés, nem látják át az értékesítés feladatait és a leadeket.
Mi volt a megoldás? Először egy folyamat feltárást, kivizsgálást javasoltam nekik. Kiderül, hogy NINCS folyamat! Tehát nulladig lépésként megalkottuk az értékesítés folyamatát, tiszta lépésekkel, határidőkkel, felelősökkel. Már itt hatalmas előrelépés volt tapasztalható, mert átgondolták, hogyan működhet egységesen és hatékonyan az értékesítés.
Mikor a folyamat kész volt, jött a digitalizáció. Kiválasztottunk egy erre a célra alkalmas szoftvert, felvittük a feladatokat és egy sablonizált megoldással minden egyes új érdeklődőhöz hozzárendeltünk ugyanazokat a lépéseket, dokumentumokat, így nem ad hoc kell mostmár kezelni az érdeklődőket.
Ráadásként a reporting és az ellenőrzés is gördülékenyebb lett, hiszen egy jól vezetett, naprakész rendszer lehetőséget ad a vezetőnek pár kattintással megnézni az adott pillanatban lévő aktualitásokat, így nem kellett többet naponta meetingelni, hanem elég volt heti egyszer foglalkozni a problémás ügyekkel.
Hogyan tovább? Első lépések
A digitalizáció bevezetése nem megy egyik napról a másikra, ez egy folyamat és minden cégre más út vár, hiszen nincs kettő egyforma vállalkozás. Nem ajánlatos fejest ugrani a mélyvízbe és koncepció nélkül 1-1 eszközt bevezetni, fontos a tudatosság és a mértéktartás. Nézzük meg, milyen módszerek vannak az induláshoz.
Módszer 1:
Ebben az esetben Te leszel az, aki kitanulja és kikutatja a digitalizáció lehetőségeit, nekivágsz egyedül a digitalizációnak. Ha emellett döntesz, kövesd a lenti folyamat mintát:
- Vizsgáld meg céged kritikus szemmel: Nézd meg, hol, milyen folyamatok vannak, mit hogyan csinálsz most és mit hogyan NEM csinálsz most.
- Válaszd ki a legkritikusabbakat, amit a legfájdalmasabb csinálni vagy, ami a pénzt hozza (Pl.értékesítés –> CRM rendszer, Projekt menedzsment –> Projekt Menedszment szoftver – tudtad, hogy például ez a kettő egyszerre is sikerülhet, egy szoftverrel?) és priorizálj (fontosság és bevezetési nehézség alapján!)
- Válassz ki egyet és arra a problémára találj egy digitális megoldást és vezesd be! Fontos, hogy ne oszd meg a figyelmed több projekt között, mert az elején el fogsz veszni a részletekben, ami nem hogy sikerrel, de akár károkkal is járhat (pl. adatvesztés)
- Ha kész egy, akkor lépj a következő problémára
Módszer 2:
Rábízod egy szakemberre, aki segít elkészíteni a digitalizációs stratégiát és egy komplett lépésről lépésre útmutató alapján segít digitalizálni vállalkozásod. Foglalj le egy 30 perces, ingyenes konzultációt, hogy átbeszéljük, milyen lehetőségek, fejlődési lehetőségek vannak vállalkozásodban!